חודשי הקיץ העמוסים מובילים לא פעם לאיחורים וביטולי טיסות מצד חברת התעופה. בכל אחד ממקרים אלה, ניתן לתבוע פיצוי מחברת התעופה על בסיס חוק טיבי (חוק שירותי תעופה הישראלי) וליהנות מפיצוי כספי של עד 3,080 ₪ לנוסע בהתאם למרחק הנסיעה.
במאמר זה אציג את עיקרי חוק טיבי והדרכים שבהם ניתן לקבל את הפיצוי שמגיע לכל אחד מאיתנו שסבל מאיחור או ביטול טיסה בשנים האחרונות.
מה הפיצוי שניתן לקבל מחברת התעופה בהתאם לחוק טיבי?
חוק טיבי נועד להסדיר את מערכת היחסים בין חברת התעופה לנוסעיה.
חוק טיבי במתכונתו הנוכחית קובע פיצוי כספי מדורג בהתאם לעוול שנגרם לנוסע (איחור, ביטול, אובר בוקינג, הקדמת טיסה וכדומה) ומרחק הטיסה. באופן כללי, ניתן לחלק את עיקרי החוק ל – 3 מקרים שכיחים במיוחד:
- פיצוי על איחור בטיסה – במידה והטיסה המריאה באיחור של 5 שעות או יותר, כלל הנוסעים זכאים להחזר התמורה ופיצוי כספי.
- פיצוי על ביטול טיסה – במידה והטיסה בוטלה או המריאה באיחור של 8 שעות או יותר, כלל הנוסעים זכאים להחזר התמורה ופיצוי כספי של 1,280 ₪ עד 3,080 ₪.
- פיצוי על אובר בוקינג בטיסה – במידה וחברת התעופה סירבה להעלות את הנוסעים בטענה של אובר בוקינג (Over Booking) הם זכאים להחזר התמורה ופיצוי כספי של 1,280 ₪ עד 3,080 ₪.
חשוב לציין כי כל חברות התעופה הישראליות והזרות נדרשות להעניק את הפיצוי הכספי לנוסעים שלהם. כמו כן, אין הבחנה אם מדובר בטיסה סדירה או טיסת שכר (צ'רטר).
איך ניתן לקבל את הפיצוי מחברת התעופה בהתאם לחוק טיבי (חוק שירותי תעופה הישראלי)?
על מנת ליהנות מהפיצוי הכספי של חברת התעופה, הנוסע חייב לדרוש אותו בצורה אקטיבית על ידי פנייה ישירה לחברת התעופה או על ידי סיוע של עו"ד בתחום דיני תעופה.
בשנים האחרונות, קמו שירותים משפטיים אשר מתמחים בתחום התעופה כמו Flight Refund ו – Flight Cash Back אשר מלווים את הנוסעים ומתנהלים מול חברת התעופה עבור הנוסעים מתחילת התהליך ועד סופו בתמורה לאחוז קבוע מהפיצוי הסופי. שירותים אלה, מעניקים פתרון יעיל לנוסעים אשר לא רוצים להתמודד עם הבירוקרטיה הרבה מול חברת התעופה.
לסיכום, החוק הקיים עדיין לא מושלם, אך הוא בהחלט מעניק מעטפת הגנה ראשונית לנוסעים אשר נפגעו מהתנהלות חברת התעופה שלהם. בכל מקרה של איחור, ביטול או אובר בוקינג בטיסה מומלץ לא לוותר לחברת התעופה ולתבוע את הפיצוי שמגיע לך!