החל משנת 2012, פועל חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) אשר נועד להסדיר מערכת היחסים המורכבת בין חברת התעופה ללקוח הקצה וקביעת הטבות ופיצויים בעת איחור, ביטול או אובר בוקינג מצד חברת התעופה.
במסגרת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב-2012 נוסעים אשר נפגעו מכשל כלשהו במהלך הטיסה, יכולים לתבוע פיצויים של עד 3,080 ₪ לנוסע בהתאם למרחק הנסיעה.
חוק טיבי 2 – תיקון לחוק שירותי תעופה
חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) מסדיר ומעניק מנגנון פיצוי מעולה לנוסעים אשר נפגעו כתוצאה מבעיות שונות בטיסה אך למרות זאת, בימים האחרונות אנו שומעים על תיקון לחוק שירותי תעופה, הזוכה לכינוי המתבקש "חוק טיבי 2".
על פי חוק טיבי 2, סוכני הנסיעות, מארגי התיירות, חברת התעופה או כל גוף אחר אשר מוכר את הכרטיס ללקוח הקצה נדרש לבצע את הכרטוס בתוך 24 שעות מרגע התשלום על ידי הלקוח.
הסיבה המרכזית לכך היא שחברות התעופה מנצלות פרצה בחוק שירותי תעופה הקיים ומכרטסות את כרטיס הטיסה לפני הטיסה. בצורה זו, הן פוגעות ביכולת לקוח הקצה לתבוע פיצויים על איחורים ועיכובים בטיסה בחסות החוק.
מצד אחד, המחוקק טוען כי לקוח קצה אשר רכש את כרטיס הטיסה, רכש כרטיס טיסה לשעה מסוימת אשר מופיעה על גבי הכרטיס אך מצד שני, נציגי חברות התעופה וענף התיירות טוענו כי החוק לא ישים מכיוון שהוא מחייב לשריין ללקוח הקצה טיסה עוד בטרם אושר לו המלון, הנסיעות ושאר האלמנטים בחבילת הנופש שלו.
לסיכום, נכון להיום חוק טיבי 2 נמצא לאחר מספר דיונים וצפוי להגיע לקריאה ראשונה במושב הכנסת הקרוב. אם נפגעתם מבעיות שונות במהלך הטיסה, חשוב כי תכירו את חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) אשר יאפשר לכם לתבוע פיצויים של עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה שלכם.
המאמר נכתב בשיתוף עם Flight Refund אשר מתמחים בהגשת תביעות פיצויים בגין ביטול טיסה, אובר בוקינג או איחורים. Flight Refund עובדת במתכונת של "לא זכית – לא שילמת" – כך שעמלת השירות המשפטי משולמת מתוך הפיצוי שמתקבל על ידי חברת התעופה.